مبدل حرارتی چیلر

ما در این مقاله سعی می کنیم تا طرز کار مبدل حرارتی چیلر (هم کندانسور و هم اواپراتور) را تشریح کنیم و انواع آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

مبدل حرارتی چیلر (کندانسور و اواپراتور) چیست؟ تشریح طرز کار و انواع آن

چیلر دستگاهی است که از 4 بخش اصلی شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط و اواپراتور تشکیل شده و در آن، حرارت توسط سیال مبرد (مانند گاز R410A) از یک سیال مانند آب گرفته شده و به سیال دیگری مانند آب یا هوا داده می شود. در واقع تنها هدف چیلر این است که آب را سرد کند. عمل انتقال حرارت از یک سیال به سیال دیگر در مبدل حرارتی چیلر یا همان اواپراتور که معمولا از نوع پوسته و لوله (Shell and Tube) است صورت می گیرد. تصویر زیر گویای طرز کار این سیستم است و همانطور که مشاهده می کنید آب گرم وارد اواپراتور یا همان مبدل حرارتی چیلر شده و حرارت خود را به مبرد می دهد تا سرد شود. مبرد هم با گرفتن حرارت آب در واقع تبخیر شده و به کمپرسور فرستاده می شود. بعد از کمپرس شدن مبرد در کمپرسور باید گرمای مبرد به محیط دفع شود که این دفع حرارت در مبدل حرارتی دیگری به اسم کندانسور اتفاق می افتد. اگر در کندانسور این دفع حرارت با فن صورت بگیرد به آن هوا خنک و اگر با آب صورت بگیرد به آن آب خنک گفته می شود و در نوع آب خنک به برج خنک کننده نیز نیاز است چونکه آبی که حرارت مبرد را می گیرد باید خنک شود تا دوباره بتواند حرارت مبرد را بگیرد و این آب با ارسال به کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده مجددا خنک می شود و به کندانسور بر می گردد.

سیستم سرمایشی چیلر

مدار کاری انواع چیلر تراکمی در 4 مرحله انجام می شود که در شکل بالا (نوع هوا خنک آن) و شکل زیر (نوع آب خنک آن) به صورت شماتیک نشان داده شده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در نوع آب خنک و در بخش کندانسور (Condenser) مبرد گرمای خود را به آبی که از سمت کولینگ تاور (Cooling Tower) آمده می دهد.

سیکل تبرید چیلر تراکمی چگونه کار می کند

بنابرین کندانسور از هر نوعی که باشد چیلر در نهایت تنها یک وظیفه دارد و آن هم کاهش دمای آب در مبدل حرارتی چیلر یا همان اواپراتور است.

4 مرحله چرخش مبرد در چیلر عباتند از :

در مرحله اول سیال مبرد که به شکل گاز است توسط کمپرسور متراکم شده و فشار و دمای آن به شدت بالا می رود.

در مرحله دوم این گاز مبرد داغ وارد مبدل حرارتی به نام کندانسور چیلر می شود تا حرارت خود را از دست داده و به مایع تغییر فاز دهد. در کندانسور چیلر ، مبرد داغ به دو شکل حرارت خود را از دست می دهد. یا حرارت را به آب منتقل می کند یا به هوا. به کندانسوری که توسط آب ، حرارت مبرد را می گیرد، کندانسور آب خنک (معمولا از نوع پوسته و لوله) و به کندانسوری که توسط هوای دمیده شده فن ، حرارت را از مبرد می گیرد، کندانسور هوا خنک گفته می شود که طرز کار آنها را شرح دادیم و در شکل زیر تصاویر کندانسور چیلر آب خنک و هوا خنک ساخته شده در شرکت ما (به همراه سایر قطعات چیلر) را مشاهده می کنید.

مبدل حرارتی چیلر

در مرحله سوم مبرد که به مایع تبدیل شده از یک شیر انبساط عبور می کند. مبرد با عبور از این شیر ، با افت فشار مواجه شده (به علت انبساط) و با دمای هوای محیط می تواند به جوش آید (از حالت مایع به گاز تبدیل شود).

در مرحله چهارم این مایع مبرد وارد مبدل حرارتی دیگری به نام اواپراتور چیلر می گردد که معمولا از نوع پوسته و لوله است. درون لوله های اواپراتور چیلر تراکمی معمولا آبی که قرار است توسط چیلر سرد شود، جریان دارد. مبرد مایع کم فشار از اطراف لوله ها عبور کرده و با گرفتن حرارت آب به حالت گازی شکل تغییر فاز می دهد. آبی که حرارت خود را از دست داده و به شدت سرد شده توسط پمپ جهت کاربرد در خنک کاری ساختمان ها یا استفاده های صنعتی و … به دستگاه دیگری پمپاژ می شود.

کندانسور ها و اواپراتور های ساخت شرکت ما

ساخت مبدل های حرارتی باید به گونه ای انجام شود که حداکثر راندمان انتقال حرارت بین دو سیال صورت بگیرد تا بتوان با استفاده از مبدل های با ابعاد کوچکتر، نرخ انتقال حرارت را افزایش داد. برای دستیابی به راندمان حداکثری ، هندسه تیوب ها (لوله ها) ، فین تیوب ها ، صفحات ، نحوه ورود و خروج سیالات ، جنس قطعات و … به گونه ای طراحی و انتخاب می شوند که جریان مغشوش در سیال به وجود آید. ایجاد جریان مغشوش بیشتر برابر است با افزایش نرخ انتقال حرارت و برای دستیابی به آن ، آنالیزهای متعدد سیالاتی و حرارتی با استفاده از نرم افزار و تست های عملی روی آن صورت می گیرد.

آنچه گفته شد تشریحی علمی بر نقش مبدل حرارتی چیلر تراکمی بود. شرکت ما از جمله تولید کنندگان انواع چیلر و مینی چیلر است. مبدل های حرارتی بسیاری از شرکت های چیلر ساز دیگر در شرکت ما طراحی و تولید می شود و جهت نصب برای آنها ارسال می گردد. مبدل های ما طبق استانداردهای روز طراحی و ساخته می شوند و به علت فروش مستقیم و بدون واسطه از کارخانه و نیز بالا بودن تیراژ ، قیمت تمام شده پایین تری نسبت به سایر مبدل سازان دارد. روند کار به این شکل است که هر مبدل به طور خاص و با توجه به نیاز هر چیلر یا مینی چیلر طراحی و ساخته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره اواپراتور و کندانسور چیلر تراکمی و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید.

مهندس احمدی : 09127675117 – 09194427470

مهندس خورانی : 09191639363

مطالعه بیشتر درباره انواع چیلرها و طرز کار آنها در این مقاله ⇐ چیلر

بررسی انواع مبدل های حرارتی و ویژگی های آنها در این مقاله ⇐ انواع مبدل حرارتی

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)
[کل: 2 میانگین: 3]
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه − هشت =

keyboard_arrow_up
مشاوره و استعلام قیمت