چیلر دائم کار

چیلر دائم کار به چیلری گفته می شود که به طور دائم (365 روز سال) و به صورت 24 ساعته بتواند سرمایش مورد نیاز را فراهم کند. برای دستیابی به سیستمی که بتواند با چنین توان مداومی به شکل صحیح و بدون مشکل وظیفه خود را انجام دهد می بایستی تمهیدات ویژه ای در طراحی و انتخاب تجهیزات مناسب برای چیلر در نظر گرفته شود. در ادامه 7 ویژگی چیلر دائم کار و 9 تفاوت آن نسبت به چیلر معمولی را مرور خواهیم کرد.

مهمترین کاربردهای چیلر دائم کار :

1 . مراکز پردازش داده (دیتا سنترها)

با توجه به اینکه دیتا سنترها به طور مداوم عملیات پردازش را انجام می دهند ، حرارت زیادی به طور دائمی در این اماکن ایجاد می شود که سیستم خنک کننده باید ضریب اطمینان بالایی برای کار داشته باشد. اگر سیستم سرمایش به درستی طراحی و ساخته نشود ، در صورت بروز مشکل تنها راه خاموش نمودن پردازشگرها خواهد بود که باعث نارضایتی گسترده کاربران خواهد شد.

2 . سردخانه ها

از دیگر موارد مهم همین سردخانه ها هستند که در صورت از کار افتادن سیستم سرمایشی ، به سرعت به مواد داخل سردخانه آسیب می زند.

3 . خنک کاری فرآیندهای صنعتی دایم کار از جمله ماشین های تزریق ، مراکز چاپ ، کارخانجات محصولات شیمیایی ، کارخانجات مواد خوراکی ، صنایع تولید قطعات الکترونیکی و …

برای مثال اگر سیستم تهویه (کنترل رطوبت و دما) مراکز چاپ دچار اختلال شود ، به سرعت باعث صدمه دیدن کاغذهای چاپ شده و خسارت زیادی رو به مجموعه تحمیل می کند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، چیلر دائم کار به صورت خاص طراحی شده و تفاوت هایی با نوع معمولی آن دارد که در ادامه به 7 مورد از مهمترین ویژگی های آن اشاره خواهیم کرد و 9 تفاوت اصلی آن با چیلرهای معمولی را بیان خواهیم نمود.

چیلر دائم کار

7 مورد از ویژگی های این نوع از چیلرها :

1 . طراحی مدار سیستم به صورت چند مداره

وقتی که چیلر دائم کار به صورت چند مداره (برای مثال 4 مداره) طراحی شود و به هر دلیل پیش بینی نشده ای یک قسمت از دستگاه از کار بیافتد (یعنی یکی از 4 مدار موجود خاموش شود) سیستم با 75 درصد توان به کار ادامه می دهد تا سریعا عملیات بازبینی و در صورت نیاز تعمیر مدار معیوب انجام و دوباره سیستم به ظرفیت سرمایشی حداکثر خود برگردد. مزیت دیگر این نوع طراحی این است که لازم نیست که تمامی کمپرسورها و مدارهای چیلر همواره در حال کار باشند بلکه فقط متناسب با نیاز مصرف کننده (که ممکن است متغیر باشد) کمپرسورها و به تبع آن دیگر تجهیزات هر مدار وارد سیکل کاری شده و استهلاک و مصرف انرژی کاهش می یابد.

2 . استفاده از اکسپنشن ولوهای الکترونیکی به جای ترموستاتیکی

3 . بایستی تمام قطعات ریز و درشت و اصلی و فرعی از بهترین برندها و بهترین جنس (بدون توجه به قیمت آنها) انتخاب شوند تا ریسک از کار افتادن آنها به حداقل ممکن برسد. (مخصوصا در کاربردهای حساس)

4 . سیستم کنترلر دستگاه می بایستی تمامی پارامترهای مهم را نمایش دهد و به سیستم اعلان خطر (با قابلیت اتصال به سیستم های کامپیوتری و از راه دور) مجهز باشد.

5 . استفاده از اپراتورهای آموزش دیده برای نگهداری سیستم

6 . تمامی پیش بینی های لازم برای طراحی سیستم باید لحاظ شود و چیلر دائم کار باید بتواند در هر نوع شرایط آب و هوایی (تغییرات فصل و نوسانات دما) و بدون افت توان ، برودت مورد نیاز را تامین کند.

7 . در کاربردهایی که جهت سرمایش و تهویه هوای یک مکان به کار می رود ، چیلر دائم کار یک طرف ماجراست و در طرف دیگر دستگاه هواساز را داریم که تمامی این نکات بایستی در مورد هواسازها نیز در نظر گرفته شود. هواساز وظیفه دارد که دما و رطوبت هوا را توسط آب سرد ارسالی از طرف چیلر تنظیم نموده و در مکان مورد نظر به گردش درآورد. برای مثال در کاربرد شکل زیر (که برای سیستم سرمایش اتاق سرور یا همان دیتا سنتر طراحی شده) نحوه اتصال چیلر به هواساز نشان داده شده است. این موارد 7 ویژگی چیلر دائم کار بودند که حتما می بایستی در طراحی و ساخت مد نظر قرار داده شوند.

سیستم سرمایش اتاق سرور

مطالعه بیشتر درباره اجزا ، طرز کار ، مزایا ، معایب ، کاربردها ، ویژگی ها و انواع هواساز در صفحه ⇐ هواساز

9 مورد از مهمترین تفاوت های چیلر دائم کار صنعتی با چیلرهای معمولی :

1 . در چیلر دائم کار صنعتی تمامی فن ها باید کنترل شوند تا در زمان سرما ، شارژ گاز مبرد پایین نیاید.

2 . استفاده از رسیور بزرگتر نسبت به باقی دستگاه ها (به دلیل اینکه بتوان مایعی که در زمستان به صورت اضافه شارژ می شود را در تابستان نگهداری کرد)

3 . استفاده از قطعات کاملا اصلی در تمامی قسمت های چیلر برای افزایش دوام

4 . استفاده از ضد یخ به نسبت 30 درصد از حجم آب در حال چرخش به خاطر یخ نزدن سیستم

5 . استفاده از کنترلرهای دقیق و آنتی فریز دقیق و حتی در مواردی به صورت دوبل برای جلوگیری از یخ زدگی سیستم

6 . استفاده از هیتر کمپرسور تا در فصل سرما ، روغن را گرم نگه دارد

7 . طراحی دقیق و درست متناسب با شهر مورد استفاده چیلر در دمای حداقل و حداکثر محیط کار دستگاه

8 . آب بند بودن کامل تابلو برق به خاطر جلوگیری از ورود کمترین آب به داخل دستگاه هنگام بارش باران

9 . طریقه ساخت دستگاه و چیدمان کویل ها باید طوری باشد تا از ورود آب به فین ها جلوگیری شود

طراحی و ساخت چیلر دائم کار

در اینجا 9 تفاوت اصلی چیلر دائم کار نسبت به چیلر معمولی را بررسی کردیم. ممکن است با توجه به خاص بودن پروژه موارد دیگری نیز به آن افزوده شود.

برای کاهش فشار ناشی از کارکرد بدون وقفه این نوع از چیلرها و افزایش طول عمر مفید آنها و نیز کاهش مصرف انرژی از طرح هایی مثل سرمایش فری کولینگ استفاده می شود که ویژگی های مربوط به این طرح را می توانید در صفحه ” سیستم فری کولینگ ” مطالعه کنید.

شرکت ماخ تولید کننده انواع سیستم های تهویه مرکزی و انواع دستگاه های سرمایش صنعتی برای کاربردهای گوناگون است. تمامی محصولات در شرکت ما به طور سفارشی و بر اساس نیازهای هر پروژه به طور خاص طراحی و ساخته می شود. اگر به چیلر صنعتی دائم کار با مشخصات خاص و یا هر نوع چیلر یا دستگاه سرمایشی دیگری نیاز دارید کافی است که با مهندسان متخصص ما در این زمینه تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مهندس احمدی : 09194427470 – 09127675117

مهندس خورانی : 09191639363

مطالعه بیشتر درباره چیلرهای هوا خنک در صفحه ⇐ چیلر تراکمی هوا خنک

مطالعه بیشتر درباره ویژگی های چیلرهای تراکمی مجهز به کمپرسور نوع اسکرال در صفحه ⇐ چیلر اسکرال

مطالعه بیشتر درباره تفاوت های اساسی چیلرهای تراکمی هوا خنک و آب خنک در صفحه ⇐ مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)
[کل: 1 میانگین: 1]
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده + چهار =

keyboard_arrow_up
مشاوره و استعلام قیمت