سیستم سرمایشی چیلر

هدف از نگارش این مقاله این است که با چگونگی عملکرد سیستم سرمایشی چیلر تهویه مطبوع و نیز گرمایش آن در فصول تابستان و زمستان آشنا شوید. اغلب فعالان حوزه ساخت و ساز به طور کامل و دقیق با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی آشنایی ندارند و نسبت به این موضوع آگاه نیستند که هر دستگاهی را نمی توان در هر نوع کاربری به دلخواه و صرفا بر اساس مسائلی چون قیمت، استفاده کرد و نمی توان امید این را داشت که سطح رضایت و آسایش در مصرف کنندگان نهایی فراهم شود. بنابرین توصیه ما این است که قبل از تهیه یک سیستم سرمایشی یا گرمایشی برای یک کاربرد خاص حتما راجع به سیستم های مختلف و مزایا و معایب آنها مطالعه داشته باشید و نیز از متخصصان این حوزه مشاوره بگیرید.

سیستم تهویه چیلر

عملکرد سیستم سرمایشی چیلر تهویه مطبوع و گرمایش آن در تابستان و زمستان

سیستم سرمایشی چیلر به عنوان وسیع ترین نوع سیستم سرمایشی از نظر کاربرد، شناخته می شود. سیستم چیلر از مجموعه ای از قطعات متحرک و ثابت شکل گرفته که در کنار یکدیگر عمل سرمایش را در صنعت انجام داده و یا به عنوان سیستم تهویه ( چیلر تهویه ) ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

سیکل کاری :

سیکل این سیستم بر پایه کمپرسور تراکمی (متراکم کننده) و سیال مبرد (گاز R22 یا R134A و …) است. کمپرسور در شکل های متنوعی ساخته می شود که از جمله پر کاربردترین آنها عبارتند از کمپرسور اسکرو (چیلر اسکرو)، کمپرسور اسکرال (چیلر اسکرال)، کمپرسور پیستونی (چیلر رفت و برگشتی) و کمپرسور گریز از مرکز (چیلر سانتریفیوژ) و همانطور که از نام آنها پیداست، با توجه به شکل کمپرسور، نوع چیلر تراکمی تعیین می شود.

سیستم سرمایشی چیلر

نحوه کار چیلر تراکمی بدین شکل است که کمپرسور متراکم کننده، مبرد گازی شکل را فشرده کرده و آن را با فشار و دمای زیاد به سمت یک مبدل حرارتی به نام کندانسور می فرستد. دما و فشار بالای مبرد در کندانسور باید کاهش دهد. بنابرین یا فن هایی هوا را از اطراف لوله های کندانسور حاوی مبرد، عبور می دهند که حرارت را از مبرد می گیرد و یا لوله های کندانسور را در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله ای ، درون آب غوطه ور می کنند و آب حرارت مبرد را می گیرد. بنابرین چیلر تراکمی که کندانسور آن با فن خنک می شود تحت عنوان چیلر هوایی یا همان چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی که کندانسور آن با آب، خنک می شود تحت عنوان چیلر آبی یا همان چیلر تراکمی آب خنک شناخته می شود. سپس مبرد با دما و فشار کم که به حالت مایع درآمده از شیر انبساط عبور و وارد مبدل حرارتی دیگری به نام اواپراتور می شود و در آنجا این بار مبرد، گرمای آب را گرفته و آب را به شدت سرد می کند تا آب سرد با پمپ برای مصارف تهویه و صنعتی پمپاژ شود. از نظر سیکل کاری چیلر تهویه با چیلر صنعتی تفاوتی ندارد. کاربرد هر چه که باشد فرقی نمی کند و در نهایت خروجی چیلر تهویه مطبوع یا چیلر صنعتی، آب سرد است.

در ادامه کاربردهای سیستم تهویه چیلر در تابستان و زمستان و نیز مصارف صنعتی آن را بررسی می کنیم.

1 . سیستم چیلر تهویه برای تهویه هوای ساختمان

زمانی که چیلر به عنوان سیستم تهویه یک ساختمان در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد، وظیفه آن ایجاد آب با دمای پایین است. سپس سیستم چیلر ، آب با دمای پایین (نزدیک صفر یا زیر صفر) را با پمپ به یونیت های پخش کننده هوا مانند فن کویل پمپاژ می کند. این آب سرد در کویل فن کویل ها با شدت جریان تحت کنترل ، جاری شده و دمای بدنه فلزی کویل ها (لوله ها) را کاهش می دهد. فن های موجود در فن کویل نیز هوا را در اطراف کویل ها به گردش در آورده و دمای هوا بر اثر برخورد با بدنه فلزی سرد کویل ها، کاهش می یابد و با سرعت و جهت مناسب در قسمت های مختلف ساختمان (اتاق ها و سالن ها) توزیع می شود و بدین ترتیب سیستم چیلر تهویه یا بهتر بگوییم سیستم سرمایشی چیلر به همراه فن کویل ها، عمل خنک کاری هوای ساختمان را انجام می دهد.

مینی چیلر آپارتمانی سرد و گرم

نکته اینکه برای گرمایش نیز تنها کافی است که آبگرم موتورخانه یا پکیج را به فن کویل ها متصل نمود تا در زمستان به جای آب سرد ، آبگرم در کویل ها جاری شده و گرمایش هوا انجام شود.

سرمایش هوا با فن کویل

مطالعه بیشتر درباره ساختار و طرز کار فن کویل ها در صفحه ⇐ فن کویل

در برخی از ساختمان ها نیز اگر به تامین هوای تازه به مقدار زیاد نیاز باشد، از یک یا چند دستگاه هواساز استفاده می شود که هواساز نیز با لوله کشی به چیلر و بویلر متصل می شود تا ضمن وارد نمودن مقدار زیادی هوای تازه به محیط داخل ساختمان ، دمای هوا را نیز تنظیم کند که در شکل زیر نحوه اتصال هواساز به چیلر را مشاهده می کنید. بنابرین سیستم تهویه مطبوع چیلر در واقع مجموعه ای از دستگاه های مختلف (از جمله فن کویل ها و هواسازها و دیگ آبگرم یا بویلر موتورخانه) است که در کنار هم یک مجموعه سرمایشی و گرمایشی کامل برای استفاده در فصل تابستان و زمستان را شکل می دهند.

هواساز چیلر و بویلر

مطالعه بیشتر در مورد اجزا و ویژگی های هواساز ها در متن ⇐ هواساز

2 . استفاده از سیستم چیلر و مینی چیلر به عنوان مصارف صنعتی

علاوه بر آنچه که در مورد عملکرد چیلر ، هواساز و فن کویل ها گفتیم، از سیستم چیلر و مینی چیلر می توان در مصارف صنعتی نیز استفاده نمود. در این موارد که به طور وسیع در صنایع مختلف استفاده می شود، وظیفه چیلر کاهش دمای آب تا دمای مورد نظر (حتی دماهای بسیار پایین، از صفر تا منفی 90 درجه سانتی گراد) و پمپاژ آن به مدار انواع دستگاه های صنعتی و تجاری جهت خنک کاری مدار حاوی سیال داغ یا خود دستگاه است. در این موارد عملکرد چیلر و نوع آن از ابعاد مختلف تحت تاثیر عملکرد دستگاه و نوع آن است.

چیلرها به چند نوع مختلف که منابع تامین انرژی آنها با یکدیگر متفاوت است تقسیم بندی می شوند. در این متن هدف ما تشریح عملکرد چیلر تراکمی به عنوان پر کاربردترین نوع چیلر و آشنایی بیشتر با نحوه کار چیلر تراکمی است. علاوه بر سیستم سرمایشی چیلر تراکمی (مجهز به موتور الکتریکی و کمپرسور) ، چیلرهای دیگری مانند چیلر گازسوز یا همان چیلر گازی و نیز چیلر جذبی وجود دارد که استفاده از آنها محدود به موارد خاص می شود.

مطالعه بیشتر درباره انواع چیلرها در متن ⇐ چیلر

طراحی ، تولید و فروش سیستم سرمایشی چیلر

گروه ماخ سابقه چندین ساله در طراحی و تولید انواع سیستم چیلر تراکمی شامل سیستم سرمایشی چیلر برای مصارف صنعتی و سیستم تهویه چیلر به همراه هواساز و فن کویل برای تهویه هوا را دارد. ما علاوه بر چیلر، دستگاه های سرمایشی و گرمایشی دیگری مانند مینی چیلر ، زنت ، اکونوپک و … را مطابق با استانداردهای روز طراحی و تولید می کنیم و به صورت مستقیم از کارخانه و با قیمت مناسب به فروش می رسانیم. مهندسان ما پس از جمع آوری اطلاعات ، انجام محاسبات و طراحی ، مناسب ترین نوع دستگاه سرمایشی و گرمایشی را برای هر مکان و هر نوع کاربری تعیین می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی ، چیلرها ، مینی چیلرها و ..‌. و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید.

مهندس احمدی : 09127675117 – 09194427470

مهندس خورانی : 09191639363

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)
[کل: 19 میانگین: 3.7]
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 − هفت =

keyboard_arrow_up
مشاوره و استعلام قیمت