4 موضوع مهم به عنوان مشاوره قبل از خرید چیلر

هدف ما در این مقاله این است که به عنوان مشاوره خرید چیلر مهمترین نکات فنی، بازاری و مهندسی مربوط به انواع چیلرهای تراکمی و جذبی تهویه و صنعتی هوا خنک و آب خنک را در قالب یک راهنمای جامع و با 4 موضوع مهم در این حیطه خدمت شما ارائه دهیم. یک مشاور چیلر خوب فردی است که تمام توضیحات ممکن را به صورت ساده در اختیار کارفرما قرار دهد تا کارفرما بتواند با دیدی باز دست به انتخاب بزند. بنابرین توصیه ما این است که این موضوعات مهم را قبل از خرید چیلر باید بدانید.

4 موضوع مهم که به عنوان مشاوره قبل از خرید چیلر باید بدانید

خروجی تمام انواع چیلر (از هر تیپی که باشد) فقط و فقط آب سرد شده است. یعنی تمام چیلرها چه نوع تراکمی و چه جذبی فقط این کار را انجام می دهند و فقط نحوه سردسازی و اینکه با چه مکانیزمی انجام می شود جای سوال است که تفاوت ها را مشخص می کند و شما باید این تفاوت ها را بدانید. 4 موضوع مهم مورد بحث ما به عنوان سازنده و مشاور چیلر و سایر سیستم های سرمایشی و گرمایشی عبارتند از : 

1 . اولین مورد از 4 موضوع مهمی که باید بدانید این است که در مواجهه با انبوهی از انواع چیلرها چه نوع چیلری برای شما مناسب است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که ما از قبل یک متن کامل درباره انواع چیلرها آماده کرده ایم که در آن ضمن اینکه به نحوه کار و کاربرد هر یک از آنها پرداخته ایم، تک تک آنها را با جزئیات مورد بررسی قرار داده ایم و تفاوت هایی که نسبت به هم را دارند ذکر کرده ایم که می توانید در این مقاله ⇐ انواع چیلر آن را مطالعه بفرمایید.

به طور خلاصه و برای آشنایی کلی تر به نمودارهای زیر نگاهی بیندازید.

انواع چیلر تراکمی :

انواع چیلر تراکمی

انواع چیلر جذبی :

چیلرهای جذبی

همانطور که مشاهده می کنید در بازار تمام چیلرها در یکی از دو دسته بالا قرار می گیرند که یا از نوع تراکمی (دارای کمپرسور) یا از نوع جذبی (دارای ژنراتور گرمایی) هستند. کمپرسورها با انرژی الکتریسیته کار می کنند و ژنراتورها با انرژی گرمایی ناشی از سوختن یک سوخت فسیلی یا انرژی گرمایی که در حال هدر رفتن است.

از نوع جذبی استفاده کنیم یا تراکمی؟

پاسخ این سوال کمی علمی و فنی است و بستگی به این دارد که اولا انرژی الکتریسته در دسترس قرار دارد یا انرژی گرمایی و دوما چیلر مورد نظر چه کاربردی خواهد داشت. نکته مهم به عنوان مشاوره خرید چیلر اینکه در بیش از 80 درصد مواقع انتخاب نهایی چیلر تراکمی خواهد بود و علت آن هم این است که معمولا در همه جا انرژی الکتریسیته به فراوانی در دسترس است و اینکه نوع تراکمی قیمت پایین تری دارد، راندمان بالاتری دارد و فضای کمتری را اشغال می کند. خب پس سوالی که پیش می آید این است که در چه مواقعی از نوع جذبی باید استفاده شود. اولا هر جا که برق سه فاز به راحتی در اختیار نباشد و مجبور شویم که از چیلر جذبی شعله مستقیم استفاده کنیم تا با سوزاندن مستقیم گاز یا سوخت مایع در ژنراتور آن، سیکل دستگاه را به گردش دربیاوریم و دوما هر جا که یک انرژی گرمایی (بر فرض مثال بخار داغ خروجی از یک توربین یا آب داغ یک فرآیند صنعتی یا گرمای یک کوره و …) در حال اتلاف است می توانیم یک چیلر جذبی در آنجا مستقر کرده و این گرما را به عنوان شعله غیر مستقیم در راستای راه اندازی سیکل دستگاه مورد بهره برداری قرار دهیم که به نوعی با این کار انرژی مورد نیاز و مصرفی آن رایگان خواهد بود و استفاده از آن را به شدت توجیه می کند.

مطالعه بیشتر درباره ساختار چیلر تراکمی و طرز کار و ویژگی های آن در مقاله ⇐ چیلر تراکمی 

ما از این قسمت به بعد این 4 موضوع مهم به عنوان مشاوره خرید چیلر را بر این مبنا در نظر می گیریم که برای پروژه مورد نظر شما یک چیلر تراکمی انتخاب شده باشد.

2 . چیلر تراکمی مورد نیاز ما از چه نوعی باشد؟

مطابق نمودار بالا دو شاخه اصلی از چیلرهای تراکمی وجود دارد که یکی بر اساس تیپ کندانسور و یکی هم بر مبنای تیپ کمپرسور است. انتخاب کمپرسور امری مهندسی است که بر اساس پارامترهای گوناگونی که در زمان طراحی لحاظ می شود انجام می پذیرد ولی به طور کلی امروزه در بیش از 90 درصد مواقع یا از کمپرسورهای اسکرال یا اسکرو استفاده می گردد که هم بازدهی بالایی دارد، هم صدای کمتری ایجاد می کنند و هم اینکه کم استهلاک تر هستند. بحث مهمتر به عنوان مشاوره خرید چیلر این است که کندانسور دستگاه از نوع آب خنک (خنک شونده با آب) انتخاب گردد یا هوا خنک (خنک شونده با هوا) که در جواب باید گفت بستگی به این دارد که اولا چیلر قرار است در کدام شهر و با چه شرایط آب و هوایی نصب شود و دوم اینکه آیا آب مصرفی در اختیار قرار دارد یا نه و سوم اینکه قیمت تمام شده و بازدهی چقدر اهمیت پیدا می کند.

مطابق شکل زیر می بینید که در چیلر تراکمی هوا خنک که فن هایی در وجه بالایی چیلر وجود دارد، وظیفه کاهش دمای کندانسور (کندانسور قطعه ای از چیلر است که مبرد در آن باید گرمای خود را به محیط بیرون دفع کند) بر عهده این فن ها است و آب این کار را انجام نمی دهد ولی در سمت راست شکل زیر می بینید که کندانسور (که با باکس زرد رنگ مشخص شده) از نوع شل اند تیوب است آب در آن جاری شده و با گردش حول لوله های حاوی مبرد، گرمای مبرد را می گیرد و در همین لحظه است که دمای خود آب بالا می رود و به همین خاطر به یک برج خنک کننده (کولینگ تاور) نیاز است تا آب بتواند در آن حرارت خود را به محیط بیرون دفع کند. در حین دفع حرارت بخشی از آب بخار شده و وارد اتمسفر می شود و همین امر سبب می شود که در چیلر تراکمی آب خنک که کندانسور با آب خنک می شود مصرف آب داشته باشیم. چون برج خنک کننده به شیوه تبخیری (یعنی برخورد مستقیم ذرات آب با هوا) حرارت آب را می گیرد فقط باید در شهرهایی نصب شود که رطوبت هوا در آن شهر پایین باشد و الا راندمان خنک کاری بسیار پایینی خواهد داشت و به همین خاطر است که در شهرهای ساحلی ایران از برج خنک کننده استفاده نمی شود و تمام چیلرها از نوع هوا خنک هستند. موضوع مهم دیگری که باید بدانید این است که انواع چیلرهای جذبی نیز باید با برج خنک کننده کار کنند (تقریبا همه آنها) و کندانسور آنها از نوع هوا خنک نیست. ما به عنوان مشاور چیلر در اغلب پروژه ها نوع هوا خنک را به خاطر مزایایی که ایجاد می کند پیشنهاد می دهیم.

کندانسور چیلر

3 . به عنوان مشاور چیلر ظرفیت دستگاه انتخابی چقدر باید باشد و چگونه محاسبه می شود؟

یکی دیگر از 4 موضوع مهم که به عنوان مشاوره قبل از خرید چیلر باید بدانید این است که ظرفیت مورد نیاز برای پروژه شما به درستی تخمین زده شود که ما در یک مقاله مفصل و با همه جزئیات شیوه محاسبه ظرفیت انواع چیلر تراکمی و جذبی مورد نیاز برای یک کاربرد تهویه مطبوع یا صنعتی را تشریح کرده ایم که پیشنهاد می کنیم این مقاله ⇐ محاسبه ظرفیت چیلر را مطالعه بفرمایید که در آن توضیح داده ایم که چگونه به صورت سرانگشتی و دقیق یک مهندس مشاور چیلر می تواند ظرفیت مورد نیاز برای پروژه ای خاص را محاسبه کند.

 اما به طور کلی می توان گفت که ابتدا باید نوع کاربری (اینکه چیلر صنعتی باشد یا کاربرد تهویه داشته باشد) مشخص شود و سپس با روش ها و فرمول هایی این ظرفیت محاسبه می گردد. مهمترین عامل تعیین کننده در تخمین میزان ظرفیت مورد نیاز برای کاربرد تهویه مطبوع (وقتی که چیلر می خواهد به عنوان دستگاه سرمایشی یک ساختمان کار کند) مساحت محوطه مورد نظر، ارتفاع سقف آن و شهری است که باید چیلر تراکمی یا جذبی در آنجا نصب شود. به طوری که با قرار دادن پارامترهای ذکر شده در فرمول می توان ظرفیت اولیه را تخمین زد.

چنانچه می خواهید ظرفیت حدودی اولیه برای پروژه خود را تخمین بزنید یا از فرمول های موجود در مقاله بالا که به آن اشاره کردیم استفاده نمایید یا اینکه با مهندسان مشاور چیلر ما تماس بگیرید تا ضمن محاسبه سریع ظرفیت و درست برای پروژه شما، قیمت دستگاه مورد نیاز را نیز خدمت شما اعلام نمایند.

مشاوره خرید چیلر برای محاسبه ظرفیت

4 . چه عواملی در قیمت انواع چیلر نقش دارند؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم قیمت چیلر جذبی نسبت به تراکمی بیشتر است و فقط در تناژهای بالا (بالای 400 تن تبرید) قیمت آنها به هم نزدیک تر می شود و بنا به دلایلی که گفتیم در اینجا بیشتر بحث ما بر روی چیلرهای تراکمی است که کاربرد بسیار وسیع تری دارند. به عنوان سازنده و مشاور چیلر خدمت شما عرض کنیم که اجزای زیر در تعیین هزینه ساخت و قیمت انواع چیلرهای تراکمی نقش دارند :

1 . اینکه کمپرسورهایی که قرار است بر روی دستگاه مونتاژ شود از چه نوع و چه برندی هستند که در بین انواع اسکرال آن می توان به برندهای کوپلند و دانفوس و در بین انواع اسکرو آن می توان به بیتزر و هنبل اشاره کرد.

2 . اینکه شیر انبساط دستگاه از نوع الکترونیکی باشد یا ترموستاتیکی که یکی از بهترین برندهای موجود در بازار ایران نوع الکترونیکی CAREL ایتالیایی است که نسبت به نوع ترموستاتیکی دانفوس قیمت بالاتری دارد.

3 . اینکه قطعات برقی دستگاه از چه نوع برندی باشد که از جمله بهترین آنها می توان به Schneider Electric فرانسه اشاره کرد.

4 . اینکه دستگاه دارای کنترلر PLC باشد یا نه و اینکه کنترلر از چه مارکی باشد که در این بین هم نوع CAREL ایتالیایی در زمره بهترین کنترلرها قرار می گیرد.

5 . اینکه اساسا دستگاه چیلر تراکمی مد نظر با کندانسور هوا خنک ساخته شود یا آب خنک که همانطور که پیش تر گفتیم عوامل متعددی در تعیین اینکه از کدام نوع باشد نقش دارند و باید بر اساس پروژه مد نظر مهندسی شود. اما با توجه به این واقعیت که هزینه ساخت کندانسورهای هوا خنک که دارای کویل های مسی بیشتر و نیز فن هستند نسبت به آب خنک که از مس کمتری در ساختار آن استفاده شده، بیشتر است ولی باید این را هم مد نظر قرار داد که در کنار چیلرهای تراکمی آب خنک باید از برج خنک کننده هم استفاده شود که مبلغ آن هم به فاکتور افزوده می شود و در نهایت تقریبا قیمت یکسانی خواهند داشت که قیمت نوع هوا خنک در برخی مواقع فقط اندکی بیشتر خواهد شد. نکته ای که در خصوص انواع هوا خنک وجود دارد برند فن هایی است که در دستگاه استفاده می شود که مارک ebm آلمانی کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به سایر برندها دارد.

بحث قیمت در بین این 4 موضوع مهم جلوه بیشتری پیدا می کند که ما سعی نمودیم به مهمترین مواردی که بر آن تاثیرگذار است اشاره کنیم و در یک مقاله جداگانه به طور کامل درباره نحوه قیمت گذاری و پارامترهای اثر گذار بر آن توضیحاتی را ارائه داده ایم که در این مقاله قیمت چیلر می توانید مطالعه کنید. برای مثال در شکل زیر چیلر تراکمی هوا خنک 120 تن تبریدی در حال ساخت در کارخانه شرکت ما را مشاهده می کنید که در ساختار آن از قطعات برقی Schneider، قطعات سیکل تبرید Danfoss، کمپرسورهای کوپلند اصل، کنترلر و شیر انبساط CAREL ایتالیایی استفاده شده است.

انواع چیلر تراکمی هوا خنک با کمپرسور اسکرال

شرکت ماخ مشاور ، طراح و تولید کننده انواع دستگاه های سرمایشی و گرمایشی از جمله انواع چیلر تراکمی برای کاربردهای تهویه مطبوع و صنعتی، هواساز (هوارسان)، پکیج یونیت (روفتاپ پکیج)، زنت و ایرواشر در طرح ها و ظرفیت های مختلف است. کلیه محصولات در محل کارخانه شرکت ما طراحی و ساخته شده و به صورت مستقیم از کارخانه و با مناسب ترین قیمت به فروش می رسد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، انتخاب سیستم مناسب برای پروژه ای خاص و مشاوره خرید چیلر و سایر سیستم ها و استعلام قیمت محصولات با مهندسان ما تماس بگیرید.

مهندس احمدی : 09194427470 – 09127675117

مهندس خورانی : 09191639363

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)
[کل: 4 میانگین: 3.5]
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × چهار =

keyboard_arrow_up
مشاوره و استعلام قیمت