تفاوت های سری یا موازی بستن 2 یا چند چیلر نسبت به هم

در این متن آموزشی به علت های افزوده شدن یک ، 2 یا چند چیلر جدید به چیلر قبلی و نحوه نصب آنها و تفاوت های سری یا موازی بستن آنها نسبت به هم می پردازیم. در واقع هر روش نصب (سری یا موازی) ویژگی های خاصی را در سیستم سبب می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

دلایل سری یا موازی بستن 2 یا چند چیلر

گاهی با توجه به محدودیت هایی که در ساخت چیلرها یا حمل آنها و یا محدودیت هایی که در مکان نصب چیلرها وجود دارد به جای یک چیلر از 2 یا چند چیلر در کنار هم استفاده می شود. گاهی نیز در پروژه هایی شاهد این هستیم که ظرفیت مورد نیاز بنا به دلایلی افزایش پیدا می کند و چیلر قبلی دیگر پاسخگوی نیاز سرمایشی مد نظر نیست و باید چیلر جدیدی به چیلر قبلی اضافه شود تا برودت مورد نیاز تامین گردد که در این مواقع نیز نحوه نصب چیلرها به صورت سری یا موازی نسبت به هم و تفاوت های آنها اهمیت پیدا می کند. بنابرین مهمترین دلایل از هم جدا بودن 2 یا چند چیلر نسبت به هم عبارتند از :

1 . محدودیت در ساخت و حمل چیلرهای با ظرفیت بالا

2 . محدودیت در مکان نصب آنها

3 . افزایش ظرفیت مورد نیاز در یک پروژه و نیاز به افزودن چیلر جدید به قبلی

تفاوت های سری و موازی بستن 2 یا چند چیلر نسبت به هم

اگر 2 یا چند چیلر به صورت موازی نصب شوند (مطابق شکل زیر) در این صورت اختلاف دمایی که چیلرها در آب ایجاد می کنند یکسان بوده ولی دبی آب عبوری از چیلرها با هم جمع می شود. همانطور که مشاهده می کنید با اضافه شدن یک چیلر جدید به قبلی به صورت موازی همان اختلاف دمای 5 درجه سانتی گراد بین آب ورودی به آنها و آب خروجی از آنها ایجاد شده است.

نصب 2 یا چند چیلر به صورت موازیو اگر این چیلرها به صورت سری نصب شوند (مطابق شکل زیر) دبی آب ثابت ولی اختلاف دمایی که در آب ایجاد می گردد بیشتر است که برای مثال آب در چیلر اول 5 درجه خنک و در چیلر دوم هم 5 درجه دیگر خنک تر می شود. یکی از مشکلاتی که در حالت سری پیش می آید این است که افت فشار در مسیر جریان آب زیادتر شده و پمپ باید بتواند بر این افت فشار غلبه کند و لذا باید پمپ با توان بالاتری برای آن در نظر گرفت. در ضمن در حداقل دمای آب ورودی به آخرین چیلر هم محدودیت وجود دارد. چونکه با کاهش دمای آب ، انتقال حرارت بین مبرد و آب کمتر شده و راندمان سیستم کاهش پیدا می کند. یعنی اینکه اگر بخواهیم یک چیلر هم بعد از خروجی آب 7 درجه در مسیر قرار دهیم و 5 درجه دیگر آب را خنک کنیم و آن را به دمای 2 درجه برسانیم باید این را هم در نظر بگیریم که انتقال حرارت بین مبرد و آب سردتر در اواپراتور کمتر شده و راندمان سیستم کاهش پیدا می کند.

نصب چیلرها به صورت سری

بهبود راندمان در طرح سری کردن چیلرها به صورت SCF

افت راندمانی که برای چیلرهای سری در بالا اشاره کردیم به خاطر کاهش بیش از حد دمای آب و در نتیجه کاهش انتقال حرارت بین مبرد و آب در اواپراتور بود ولی در طرح دیگری که به SCF یا همان Series Counter Flow معروف است می توان 2 یا چند چیلر تراکمی آب خنک را به صورت سری و به گونه ای به هم متصل نمود که اختلاف دمای آب ورودی به چیلر اول و آب خروجی از چیلر دوم همان 5 درجه سانتی گراد باقی بماند و در هر مرحله (در هر چیلر) فقط به اندازه 2.5 درجه دمای آب کاهش پیدا کند و در ضمن برای این 2 چیلر یک برخ خنک کننده (کولینگ تاور) در نظر گرفته شود. با این کار تا 20 درصد (طبق اعلام مقاله Series Counter Flow شرکت Carrier) راندمان سیستم بهبود پیدا می کند. علت بهبود راندمان این است که هر چه اختلاف دمای بین آب خروجی از کندانسور (که به سمت برج خنک کننده ارسال می شود) و آب خروجی از اواپراتور کمتر باشد به این معنی است که کمپرسور کار کمتری انجام داده که کار کمتر به معنی کاهش مصرف انرژی برای دستیابی به یک ظرفیت خنک کاری خاص بوده و راندمان چیلر هم در حالت تمام بار (Full load) و هم حالت کم باری (Part load) بالاتر می رود که در واقع در طرح SCF این اختلاف دما در دو مرحله اتفاق می افتد که در هر چیلر این اختلاف دما نسبت به حالتی که دو چیلر به صورت موازی نصب می شوند کمتر می شود که در ادامه با ذکر یک مثال به این موضوع خواهیم پرداخت.

برای مثال مطابق شکل زیر وقتی که دو چیلر تراکمی آب خنک 500 تن به صورت موازی نصب می شوند در هر چیلر اختلاف دمای 5 درجه را در ورود و خروج اواپراتور (12 منهای 7) و همچنین ورود و خروج کندانسور (35 منهای 30) خواهیم داشت و مقدار اختلاف دمای بین خروجی کندانسور (35 درجه) و خروجی اواپراتور (7 درجه) برای هر چیلر برابر با 28 درجه سانتی گراد است.

دو چیلر تراکمی آب خنک موازی

این در حالی است که اگر مطابق شکل زیر این دو چیلر را به صورت طرح SCF نصب کنیم در چیلر اول (CH-1) اختلاف دمای بین خروجی کندانسور (32.5) و خروجی اواپراتور آن (7) برابر 25.5 درجه و نیز در چیلر دوم (CH-2) اختلاف دمای بین خروجی کندانسور (35) و خروجی اواپراتور آن (9.5) برابر 25.5 درجه است. این کاهش اختلاف دما نسبت به حالت قبل (25.5 درجه در برابر 28 درجه) به این معنی است که کار کمپرسور کمتر شده و مصرف انرژی کاهش می یابد. بنابرین با توجه به بررسی تفاوت های سری یا موازی بستن 2 یا چند چیلر و شناخت مزایا و معایب آنها نسبت به هم با طرح SCF می توان به راندمان های بالاتر دست یافت. برای مطالعه بیشتر درباره ساختار چیلرهای آب خنک و مزایا و معایب آن به این صفحه ⇐ چیلر آب خنک مراجعه کنید.

طرح Series Counter Flow

در چه مواقعی بهتر است که چیلرها را سری و در چه مواقعی موازی کنیم؟

اکنون با توجه به اینکه به تفاوت های سری یا موازی کردن 2 یا چند چیلر نسبت به هم آشنا شدیم بر اساس نیاز معمولا یکی از این دو روش به کار می رود. به طور کلی در اکثر پروژه های تهویه مطبوع که دمای آب رفت به سمت فن کویل ها و هواسازها همواره 7 درجه سانتی گراد و دمای آب برگشتی به چیلرها 12 درجه است چیلرها به صورت موازی نصب می شوند و در برخی مواقع نیز (مخصوصا در چیلرهای صنعتی که برای صنایع و جهت خنک کاری ماشین آلات و فرآیندها مورد استفاده قرار می گیرند) با توجه به افزایش دمای آب ورودی به چیلر (یعنی اینکه دمای آب ورودی به چیلر یا همان آب برگشتی از فرآیند صنعتی مورد نظر بنا به دلایلی نسبت به قبل بیشتر شود) و یا نیاز به کاهش بیشتر دمای آب خروجی از آن ، چیلرها به صورت سری نصب می شوند. برای آشنایی با ویژگی های چیلرهای صنعتی پیشنهاد می کنیم که این مقاله ⇐ چیلر صنعتی را مطالعه کنید.

شرکت ماخ طراح و تولید کننده انواع چیلرهای تراکمی آب خنک و هوا خنک در طرح ها و ظرفیت های گوناگون است. کلیه محصولات شرکت ما بر اساس نیازهای هر پروژه به صورت خاص طراحی و تولید می گردد و به صورت مستقیم از کارخانه و با حداقل قیمت در سراسر کشور عرضه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص انتخاب مناسب ترین سیستم و همچنین آشنایی با ویژگی ها و قیمت محصولات شرکت ما با مهندسان ما در ارتباط باشید.

مهندس احمدی : ۰۹۱۲۷۶۷۵۱۱۷ – ۰۹۱۹۴۴۲۷۴۷۰

مهندس خورانی : ۰۹۱۹۱۶۳۹۳۶۳

مطالعه بیشتر درباره قیمت انواع چیلرها و بررسی عوامل تاثیر گذار بر اختلاف قیمت آنها در این صفحه ⇐ قیمت چیلر

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)
[کل: 2 میانگین: 5]
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ده − چهار =

keyboard_arrow_up
مشاوره و استعلام قیمت