چگونه آب جکوزی و استخر خود را خنک کنیم؟

برای سرد نمودن آب جکوزی تنها راه استفاده از یک چیلر است. ولی برای خنک کردن آب استخر در مناطقی که به دلایل مختلفی آب استخر گرم است می توان از روش های متعددی بهره جست که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

استفاده از چیلر برای کاهش دمای آب جکوزی

در جکوزی های آب سرد عاملی که باعث کاهش دمای آب می شود دستگاه چیلر است. چیلر دستگاهی است که با مصرف برق کار کرده و درست همانند یک آبسردکن عمل می کند و در طی یک سیکل باعث سردسازی آب می شود. آبی که در حوضچه آب سرد قرار دارد دائما بین حوضچه و چیلر در گردش بوده و این چیلر است که آب را سرد می کند. در جکوزی ها با توجه به کوچک بودن ابعاد حوضچه و پایین بودن حجم آب (در مقایسه با حجم آب استخر) به یک چیلر کوچک یا همان مینی چیلر که معمولا هم از نوع تراکمی هوا خنک است استفاده می شود. منظور از واژه تراکمی این است که دستگاه دارای کمپرسور است و با گاز فرئون و در سیکلی بسته موسوم به سیکل تراکمی باعث کاهش دمای آب می شود و منظور از واژه هوا خنک این است که کندانسور چیلر با هوا و توسط یک فن خنک می شود. در واقع کندانسور جایی است که در آنجا گرمای اضافی سیستم به بیرون دفع می گردد.

برای مطالعه بیشتر درباره نحوه کار مینی چیلرها و نیز آشنایی با اجزا و ساختار آن پیشنهاد می کنیم که این مقاله ⇐ مینی چیلر را مطالعه بفرمایید.

همچنین برای مشاهده جدول قیمت مینی چیلرها به این صفحه ⇐ قیمت مینی چیلر مراجعه کنید.

چیلر جکوزی یا حوضچه آب سرد

چگونه آب استخر خود را خنک کنیم؟

در گرمای بی امان تابستان هیچ چیز بهتر از یک فرو رفتن در استخر نیست. اما زمانی که آب استخر شبیه آب گرم حمام می شود از جذابیت آن کاسته می شود. بیشتر مردم از شنا در دمای بین 26 تا 30 درجه سانتی گراد لذت می برند و دمای فراتر از این می تواند ناراحت کننده باشد. در مناطقی که دمای بالا عادی است نحوه خنک کردن استخر چه در خانه و چه در یک پروژه تجارتی اهمیت پیدا می کند. در ادامه این مقاله روش‌های عملی خنک‌کردن استخر را مورد بحث قرار می‌دهیم که به شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از استخر در روزهای گرم سال ببرید.

مهمترین عواملی که در دمای آب استخر اثرگذار هستند عبارتند از :

1 . قرار گرفتن در معرض نور خورشید

این واضح ترین مورد است. هر چه استخر شما بیشتر آفتاب بگیرد گرمتر می شود. 

2 . دمای هوا 

هوا را به عنوان یک پتوی بزرگ در اطراف استخر خود در نظر بگیرید. اگر هوا گرم باشد استخر شما نیز گرم می شود.

3 . باد

یک نسیم می تواند سرعت تبخیر را تسریع کند و به خنک شدن سریعتر استخر کمک کند. در واقع در فرآیند تبخیر وقتی که مولکول های آب با هوا تماس مستقیم پیدا می کنند این آب است که گرمای هوای اطراف را به خود جذب نموده تا تبخیر شود و همین جذب نمودن گرمای هوای اطراف و نیز گرمای آب اطراف است که باعث کاهش دمای آب می شود.

4 . استفاده از استخر

باور کنید یا نه، استفاده ساده از استخر می تواند به خنک نگه داشتن آن کمک کند. پاشیدن آب به اطراف، سطح تماس هوا و آب را افزایش داده و تبخیر بخشی از آب که در تماس مستقیم با هواست باعث می شود که حرارت از محیط اطراف گرفته شده و دمای محیط و در نتیجه دمای آب استخر کاهش یابد.

روش هایی برای خنک نگه داشتن دمای آب استخرهای خانگی و تجاری

1 . فواره ها و آبشارها

اضافه کردن یک آبنما یا آبشار نه تنها جذابیت بصری استخر شما را افزایش می دهد بلکه به خنک شدن آن نیز کمک می کند. حرکت آب سرعت تبخیر را افزایش و در نتیجه دمای آب را کاهش می دهد. بهتر است فواره ها و آبشارها را در شب که دمای هوا پایین تر است به کار اندازید. به خاطر داشته باشید که این روش ممکن است منجر به افزایش اتلاف آب به دلیل افزایش میزان تبخیر شود.

فواره استخری

2 . استفاده از مه پاش

سیستم های مه پاش روشی نوآورانه برای خنک کردن محوطه اطراف استخر ارائه می دهد. مه پاش دمای محیط را خنک می کند و به طور غیر مستقیم به خنک نگه داشتن آب استخر شما کمک می کند.

مه پاش استخری

3 . سایه بان

استفاده از سایه بان یا چتر می تواند به محدود کردن میزان تابش مستقیم نور خورشید به سطح استخر کمک کند و در نتیجه جذب گرما را کاهش دهد. در حالی که این روش طولانی مدت تر و غیرفعال تر است اما می تواند به طور موثری به حفظ دمای خنک تر استخر کمک کند.

سایه بان استخری

4 . استفاده از چیلر استخری

استفاده از چیلر استخری در برخی موارد می تواند توجیه پذیر باشد و در بسیاری از مواقع استفاده از آن توجیه اقتصادی ندارد. زیرا حجم آب استخرها معمولا بالاست و کاهش دمای این حجم از آب با استفاده از چیلر (که همانند یک آبسردکن بزرگ عمل می کند) و مصرف برق توجیه اقتصادی ندارد. در واقع آخرین راهکار برای کاهش دمای آب استخر استفاده از چیلر است و شما ابتدا باید از روش های کم هزینه تر که به آنها اشاره کردیم بهره ببرید. زیرا چیلر هم قیمت اولیه بالایی دارد و هم اینکه با مصرف برق (انرژی الکتریسیته محرک موتور الکتریکی و کمپرسور متصل به آن است که در یک سیکل منجر به سردسازی آب می شود) عمل سردسازی آب انجام می گیرد. در جکوزی های آب سرد که حجم آب کم است استفاده از چیلر (یک چیلر کوچک یا همان مینی چیلر) توجیه اقتصادی دارد ولی در استخرها به عنوان آخرین راهکار برای کاهش دمای آب استفاده از چیلر پیشنهاد می شود. نمونه از چیلر تناژ بالا که در کارخانه در حال تولید است در شکل زیر نشان داده شده است.

طراحی چیلر هوایی 2 و 4 مدار

 

روش خنک کنندههزینه اولیههزینه های جاریطول عمر
فواره ها و آبشارهامتوسطکمبالا
مه پاشکممتوسطمتوسط
سایهکم - متوسطنداردبالا
چیلربالابالابالا

ماخ از جمله شرکت های طراح و تولید کننده انواع چیلرها برای کاربردهای گوناگون از جمله مینی چیلرهای جکوزی آب سرد و نیز چیلرهای کاهش دهنده دمای استخر است. برای انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت دستگاه ها با مهندسان ما تماس حاصل فرمایید.

مهندس احمدی : 09194427470 – 09127675117

مهندس خورانی : 09191639363

 

 

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)
[کل: 1 میانگین: 3]
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شش + دوازده =

keyboard_arrow_up
مشاوره و استعلام قیمت