خنک کاری دستگاه تولید نایلون ، استرچ فیلم و سلفون با دستگاه چیلر

در فرآیند تولید استرچ فیلم ها (فیلم های کششی) از جمله نایلون استرچ صنعتی (پالتی) ، غذایی و دیگر محصولات فیلم شکل مثل سلفون ، نایلکس ، کیسه فریز ، کیسه زباله ، سفره یکبار مصرف و غیره از سیستم خنک کاری خاصی باید استفاده شود تا دمای محصول تولید شده به سرعت کاهش یابد و ضمن افزایش تیراژ تولید ، کیفیت محصول نیز افزایش یابد که دقیق ترین و پر کاربردترین دستگاه برای سرمایش این فرآیند ، دستگاه چیلر است.

به طور کلی دو روش برای خنک کاری دستگاه تولید نایلون ، استرچ فیلم ، سلفون ، نایلکس های فروشگاهی ، کیسه زباله و … مورد استفاده قرار می گیرد :

نکته اینکه در هر دو روش اساس و مبنای سیستم بر پایه سردسازی آب است. حال این آب سرد یا مستقیما به غلتک ها فرستاده می شود تا حرارت مازاد نایلون و یا سلفون و یا استرچ فیلم تولید شده را بگیرد و یا اینکه این آب سرد به دستگاه ثانویه ای فرستاده می شود تا در آنجا هوا را خنک کرده و باد خنک وزیده شده بتواند حرارت مازاد فرآیند را به خود جذب کند و یا اینکه هر دو روش به طور همزمان کاربرد دارد.

1 . به صورت هوا خنک

در این روش بعد از اینکه ماده ذوب شده به صورت حلقوی از قالب خارج شد توسط هوایی سرد ، خنک می شود. هوای سرد توسط دستگاه چیلر و یک دمنده باد سرد تامین می شود. در واقع طرز کار سیستم به این شکل است که در نخستین گام ، آب در چیلر سرد شده و این آب سرد به یک دستگاه دارای کویل (مبدل) و فن (دمنده) منتقل شده و بعد از جریان یافتن آب سرد در کویل ، فن شروع به کار کرده و هوا را از میان کویل سرد می دمد تا هوا سرد شده و بتواند به خوبی حرارت نایلون و محصول تولید شده را به صورت هوا خنک بگیرد. برای عملکرد بهینه سیستم و پایداری ضخامت فیلم تولیدی باید هوای خنک به شکل یکنواخت ، مطلوب و موثری در اطراف رینگ نایلون در حال تولید ، توزیع گردد تا حرارت به صورت یکنواخت و کامل دفع شود. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید پلیمر مورد نظر بعد از ذوب شدن از یک قالب حلقوی عبور داده می شود و به شکل یک تیوب (حباب بزرگ) در می آید و همزمان دو جریان هوای داخلی و خارجی ایجاد شده باعث انبساط (کشیده شدن) پلیمر و خنک کاری آن می شود.

خنک کاری دستگاه تولید نایلون با دستگاه چیلر

مطابق شکل زیر که جزئیات سیستم سرمایش روش هوا خنک را نشان می دهد پس از اینکه هوا در کویل (مبدل) توسط آب سرد چیلر ، خنک شد به وسیله یک دمنده و از طریق داکت هایی (کانال هایی) به داخل و نیز قسمت بیرونی حباب بزرگ استرچ فیلم دمیده می شود. این جریان هوای سرد یکنواخت و دائمی همانطور که مشاهده می کنید در شکل زیر به خوبی نشان داده شده است. هوای داخلی حباب پس از گرم شدن از قسمت میانی و توسط یک فن اگزاست خارج می گردد.

2 . خنک کاری با غلتک های خنک کننده

در این روش استرچ فیلم خارج شده از قالب به صورت پیوسته از روی غلتک هایی که توسط آب سرد چیلر دائما خنک می شوند عبور داده می شود و بدین ترتیب سرعت خنک کاری محصول خارج شده از دستگاه تولید استرچ فیلم افزایش می یابد. در واقع بعد از اینکه آب در چیلر مورد نظر سرد شد به یک پمپ به کانال های آبی تعبیه شده در غلتک ها پمچاژ شده تا حرارت مازاد را به خود جذب کند و در یک سیستم بسته مجددا به چیلر برگردانده شود و در آنجا این حرارت مازاد به محیط بیرون (هوای اتمسفر) دفع شود و دوباره در یک سیکل پایدار ، آب سرد شود.

خنک کاری دستگاه تولید استرچ فیلم و سلفون با چیلر

نکته اینکه ضخامت و استحکام نایلون تولیدی در روش هوا خنک به خاطر آهسته تر بودن مدت زمان خنک کاری نسبت به روش خنک کاری با غلتک ها بیشتر است و احتمال سوراخ شدن نایلون کاهش می یابد و امروزه بین 20 تا 30 درصد استرچ فیلم های تولیدی در جهان با این روش انجام می پذیرد. همچنین فیلم های تولیدی با روش هوا خنک خود چسبندگی (اینکه چطور استرچ فیلم به خودش می چسبد) بیشتری دارد. از طرفی نایلون تولیدی با روش غلتکی شفاف تر و صیقلی تر از روش هوا خنک بوده و تولید با این روش راحت تر است که بر اساس نیاز از یکی از این دو روش برای تولید انواع استرچ فیلم ها استفاده می شود.

خنک کاری دستگاه تولید نایلون ، نایلکس و استرچ فیلم با دستگاه چیلر تراکمی

چیلرهای مورد استفاده برای خنک کاری دستگاه استرچ فیلم صنعتی یا پالتی ، غذایی ، نایلون ، نایلکس و سلفون همگی از نوع تراکمی و صنعتی هستند. منظور از تراکمی این است که سیستم برای سردسازی آب از سیکل تبرید تراکمی (شامل قطعاتی مثل کمپرسور و کندانسور و …) بهره می برد که نمونه ای از آن در شکل زیر نمایش داده شده است که در تصویر زیر منظور از کلمه هوا خنک این است که خودِ چیلر بعد از اینکه گرمای فرآیند را گرفت با استفاده از چند فن که بر روی دستگاه نصب است می تواند این گرما را به محیط آزاد دفع کند. همچنین منظور از چیلر صنعتی این است که چیلرهای صنعتی به طور خاصی ساخته می شوند تا بتوانند به طور دائمی و با کمترین احتمال معیوبی در کل روزهای سال کار کنند که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های خاص چیلرهای صنعتی پیشنهاد می کنیم که این مقاله ⇐ چیلر صنعتی را مطالعه بفرمایید.

سیستم سرمایشی چیلر

برای اینکه به طور کلی با انواع چیلرها و نیز اجزا و طرز کار آنها به صورت جزئی تر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که این مقاله ⇐ چیلر را مطالعه بفرمایید. همچنین برای اطلاع از قیمت انواع چیلرهای تراکمی می توانید به صفحه قیمت چیلر مراجعه کنید.

شرکت ماخ سازنده انواع چیلر صنعتی و نیز تهویه مطبوع است. کلیه محصولات در شرکت ما بر اساس نیازهای پروژه و به صورت سفارشی ساخته می شود و با کمترین قیمت (قیمت کف محصولات در کارخانه) در سراسر کشور عرضه می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر ، مشاوره برای انتخاب دستگاه مناسب و نیز استعلام قیمت دستگاه ها با مهندسان ما تماس بگیرید.

مهندس احمدی : ۰۹۱۹۴۴۲۷۴۷۰ – ۰۹۱۲۷۶۷۵۱۱۷

مهندس خورانی : ۰۹۱۹۱۶۳۹۳۶۳

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)
[کل: 1 میانگین: 5]
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × یک =

keyboard_arrow_up
مشاوره و استعلام قیمت