چیلر بی صدا

کدام نوع از چیلرها کمترین صدا را ایجاد می کنند ؟

همانطور که می دانید دستیابی به چیلر بی صدا تقریبا غیر ممکن و یا بسیار پر هزینه است و به همین خاطر باید از واژه کم صدا به جای بی صدا استفاده شود. اول از همه ، بی صدا یا کم صدا بودن بستگی به نوع چیلر دارد. همانطور که می دانید چیلرها به دو بخش اصلی تراکمی و جذبی تقسیم بندی می شوند که خب کلا ساختار ، سیکل و ویژگی های خاص خود را دارند و نحوه کار آنها نسبت به یکدیگر کاملا متفاوت بوده ولی هر دو در اصل یک کار (خنک کاری) را انجام می دهند. چیلرهای جذبی بر خلاف انواع تراکمی ، چیزی به عنوان کمپرسور در مدار کاری خود ندارد و از آنجا که کمپرسورها اصلی ترین عامل ایجاد صدا در چیلرهای تراکمی هستند بنابرین انواع جذبی به شدت کم صدا تر از انواع تراکمی بوده و از این لحاظ برتری دارند و جزو ویژگی های مثبت آن محسوب می شود ولی خب باید این را هم در نظر گرفت که تنها با عامل صدا نمی توان این دو نوع را با هم مقایسه کرد و به تفاوت های آنها پی برد.

در این متن ما قصد نداریم که ساختار این دو نوع از انواع چیلرها را بررسی کنیم و برای مطالعه کامل تر و دقیق تر این سیستم ها می توانید مقاله های مربوط به آنها را در صفحات چیلر تراکمی و چیلر جذبی و همچنین مقاله مقایسه مزایا و معایب این سیستم ها را در صفحه تفاوت چیلر تراکمی و جذبی مطالعه کنید تا با آن به طور کامل آشنا شوید.

چیلر

خب تکلیف انواع جذبی از نظر صدای کاری مشخص شد. حال به بررسی عوامل کاهش صدای انواع تراکمی می پردازیم. در انواع تراکمی که خود به دو دسته بزرگ هوا خنک و آب خنک تقسیم بندی می شود ، عامل دیگر ایجاد صدا ، فن های کندانسور هستند. انواع آب خنک که معمولا در موتورخانه نصب می شوند فاقد فن کندانسور بوده (زیرا کندانسور از نوع پوسته لوله است) که برای خنک کاری کندانسور به جای فن از برج خنک کننده ای استفاده می شود که خب چون برج خنک کننده در فضای باز نصب می شود دیگر نگرانی نسبت به صدای کار آن اهمیت پیدا نمی کند. اما انواع هوا خنک که معمولا در فضای آزاد نصب می شوند دارای کندانسور هوا خنک هستند که در آن ، توسط فن ، کندانسور خنک می شود و این فن ها می توانند صدای قابل توجهی ایجاد کنند که خب به علت باز بودن فضا (مثلا پشت بام) از ایجاد رزنانس هایی که ممکن است در موتورخانه ایجاد شود خبری نیست.

نمونه ای از چیلر و مینی چیلر هوا خنک که در بالای آنها (قسمت کندانسور) از تعدادی فن استفاده شده :

چیلر و مینی چیلر تراکمی

نمونه ای از چیلر تراکمی آب خنک (که در موتورخانه نصب می شود) و اتصال آن به برج خنک کننده :

چیلر آب خنک و برج خنک کننده

8 روش کاهش صدای چیلر و دستیابی به چیلر بی صدا (کم صدا)

چیلر بی صدا (یا کم صدا) تراکمی ویژگی های خاصی دارد که در آن با استفاده از تکنولوژی های مخلتف می توان صدای کاری دستگاه را به حداقل ممکن رساند که این تکنولوژی ها عبارتند از :

1 . استفاده از کمپرسورهای نوع اسکرو یا اسکرال به جای پیستونی

جریان مبرد خروجی از کمپرسور اسکرو و اسکرال نسبت به پیستونی یکنواخت تر و به صورت تقریبا پیوسته بوده و دستگاه دچار لرزش نمی شود (بر خلاف نوع پیستونی که در دورهای پایین لرزش می کند) و همین امر باعث می شود که صدای کمتری ایجاد کنند.

کمپرسور

2 . به کار بردن قطعه ای به نام مافلر (صدا خفه کن) در خروجی کمپرسور

برای اینکه جریان مبرد خارج شده از کمپرسور از این هم یک نواخت تر شود از قطعه ای به نام مافلر در قسمت خروجی کمپرسور استفاده می شود که وظیفه آن ایجاد تعلل در مسیر حرکت مبرد و یکنواخت سازی جریان است تا ارتعاش و صدا کمتر و کمتر شود.

مافلر کمپرسور چیلر

3 . قرار دادن کمپرسورها در یک باکس عایق کاری شده از نظر صوتی

با استفاده از یک باکس عایق کاری شده از نظر صوتی در اطراف کمپرسورها ، می توان صدا را در همان منبع اصلی ایجاد کننده صدا (یعنی کمپرسور) به نوعی خفه کرد. در برخی موارد نیز به جای باکس از پوشش هایی دقیقا مطابق با فرم خارجی بدنه کمپرسور استفاده می شود.

عایق صدای کمپرسور چیلر

4 . استفاده از چند کمپرسور به جای یک کمپرسور (به اصطلاح مدولار یا ماژولار کردن دستگاه)

وقتی که از چند کمپرسور به جای یک کمپرسور در چیلر استفاده شود ، ضمن کنترل کارکرد نوبتی کمپرسورها و کاهش مصرف انرژی و استهلاک ، صدای کار دستگاه را نیز کاهش داد. یعنی به جای اینکه مثلا از یک کمپرسور 20 تن (که سطح صدای نسبتا بالاتری در مقایسه با کمپرسور 10 تن دارد) در مدار چیلر استفاده کنیم از دو کمپرسور 10 تن استفاده می کنیم تا در اکثر مواقع که به کمتر از 50 درصد توان کاری دستگاه نیاز بود ، فقط یکی از دو کمپرسور کار کرده (دیگری موقتا خاموش می شود) تا صدای کمتری ایجاد شود.

مطالعه بیشتر درباره ساختار این سیستم در صفحه ⇐ چیلر ماژولار

5 . به کار بردن تکنولوژی های روزی چون اینورتر (دور متغیر) در کمپرسورها

وقتی که کمپرسورها از نوع اینورتر باشند ، هر مقدار که توان نیاز باشد به همان میزان هم دور کمپرسور بالا رفته و در نتیجه نیازی نیست که همواره کمپرسور با دوری بالا در حال کار باشد که در نتیجه ضمن کاهش مصرف برق و کاهش استهلاک سیستم ، صدای آن هم کمتر شده و تقریبا به چیلر بی صدا یا کم صدای مد نظرمان نزدیک تر می شویم.

کمپرسور چیلر دور متغیر

6 . استفاده از کمپرسورهای نسل جدیدتر نسبت به نسل های قدیمی تر و بهره بردن از تکنولوژی ها و تغییرات روز شرکت های کمپرسورسازی در راستای کاهش صدا و افزایش راندمان

شرکت های کمپرسورسازی همواره سعی بر آن دارند که ضمن بالا بردن کیفیت و نیز کاهش مصرف انرژی در نسل های جدیدتر ، صدای کاری سیستم ها را هم کاهش دهند که اگر به جداول کاتالوگ محصولات این شرکت ها رجوع کنیم می بینیم که صدای کار کمپرسورها که بر حسب دسیبل بیان می شود در نسل های جدیدتر کاهش یافته است.

7 . محصورسازی کامل چیلر

اگر موقعیت نصب چیلر در فضای باز به گونه ای باشد که موجب آزار و اذیت همسایه ها می شود و یا محل قرارگیری آن در پروژه ای صنعتی به گونه ای باشد که در روند کار اختلال ایجاد کند ، یکی از راه حل های مناسب این است که از دیواره های چند لایه عایق دار در اطراف چیلر (بدون پوشش سقف) استفاده شود تا صدا به جای انتشار در طرفین ، رو به بالا منتشر شود.

محصورسازی چیلر کم صدا

8 . ساخت اطاقک مخصوص برای پوشش کل چیلر

در این روش اطاقکی با دیواره ها و سقف ساندویچ پنل (لایه های جاذب صدا از جنس الیاف ، فوم و …) فشرده در اطراف چیلر ساخته و نصب می شود. برای ورود و خروج هوا باید از شیارهای هوایی مجهز به صدا خفه کن بر روی بدنه اطاقک استفاده شود.

اطاقک چیلر بی صدا

علت صدای چیلر فقط به خاطر کمپرسور نیست و همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم از عوامل دیگری که باعث ایجاد صدا می شود فن های کندانسور هستند که در مواقع ضروری حتما باید از فن های کم صدا استفاده شود. در بین شرکت های مختلف سازنده فن کندانسور (برای مثال ebmpapst آلمانی و زیلابگ چینی) فن ebmpapst صدای بسیار کمتری دارد و برای تست می توانید به کارخانه ما تشریف بیاورید تا در حضور شما انواع فن ها را روشن کنیم تا به اختلاف سطح صدای آنها پی ببرید. فن هایی که در شکل زیر مشاهده می کنید برای چیلر 30 تن هستند. برای آشنایی بیشتر با ساختار و ویژگی ها و قیمت یک چیلر 30 تن تبرید پیشنهاد می کنیم که این مقاله ⇐ قیمت چیلر 30 تن را مطالعه بفرمایید.

فن کندانسور ebm آلمانی و زیلابگ چینی

شرکت ماخ طراح و تولید کننده انواع چیلرها ، هواسازها و دیگر دستگاه های تهویه مرکزی و سرمایش صنعتی است. همانطور که توضیح داده شد برای دستیابی به چیلر بی صدا (یا کم صدا) نیاز است که موارد بسیاری در طراحی سیستم ، انتخاب تجهیزات مناسب و اجرا صورت بگیرد که ما مطابق با نیازهای هر پروژه و با اعمال روش های مختلف سطح صدای کارکرد چیلر را تا حد مورد انتظار مشتری کاهش می دهیم که طبیعتا اجرای برخی از این روش ها نیازمند هزینه بیشتر نسبت به حالت معمولی بوده و به همین خاطر عرض کردیم که باید مطابق نیاز طراحی و ساخته شود تا از اعمال هزینه های بیهوده بر کارفرما جلوگیری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام مشخصات فنی و قیمت دستگاه ها با مهندسان ما تماس بگیرید.

مهندس احمدی : 09194427470 – 09127675117

مهندس خورانی : 09191639363

هر آنچه که باید درباره چیلرها بدانید (انواع ، مزایا ، معایب ، کاربرد و …) در صفحه ⇐ چیلر

مطالعه بیشتر درباره ویژگی های خاص چیلرهای دائم کار در صفحه ⇐ چیلر دائم کار

مطالعه بیشتر درباره ساختار و مزایای سیستم آیس بانک در صفحه ⇐ آیس بانک

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)
[کل: 3 میانگین: 3]
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − 12 =

keyboard_arrow_up
مشاوره و استعلام قیمت